17 Haziran 2011 Cuma

Suraçet






Arastirmadim ama bizim orda bu hamur isi Dagistan Gozlemesi olarak bilinir. Eminim diger kulturlerde de buna benzer birseyler vardir. Ben gozlemeye okulda alistim, Kibris'ta Ankara'li Arif'in kosesinde inanilmaz guzel gozlemeler yapilirdi, sonra yeri buyuttu, okul yolunda bina aldi kocaman bir yer yapti ama is bankasi cemberinde! (is bankasinin oldugu alan!) kosedeki yeri ayri bir zevkti, piyasaydi bir kere, ordan gecmeden, tanidik gormeden, kim varmis kim yokmus demeden olmazdi!

Herneyse, annem evde yapmadigi icin hep disarida yerdim ve benim icin en guzel sokak yiyeceklerinin arasindadir gozleme. Sonra dagistanli komsularimiz sayesinde Suraçet ile tanistik, hinkal ile tanistik, bakuk, natuh ve daha bir suru sey ogrendik :-)

Amerika da Turk yufkasi bulunmadigi icin (marketlerde paketli satilanlar cok kalin, saymiyorum onlari!) ben gozlemeye hasret kaldim, bir iki kere kendim acmayi denedim ama olmadi, ince olmuyordu bir kere! Annem bu arada Suraçet'in sirrini ogrenince bu geldiginde tarifini almak farz oldu. Bir dolu da yapip dolaba koyduk! Buzluktan cikip, tost makinesinde 2 dakikada hazir oluyorlar, harika!

Suraçet'in hamuru mayali hamur, fakat bir cay kasigi maya ile yogruluyor! Annemin olcu bu! ben vanilya paketleri boyundaki mayalardan almistim o gelirken, kadin bir paket maya ile 5 cesit hamur isi yapti, kafayi yedim! Maya cok konmazmis, zaten cok yararli degilmis, cok koyarsam hamuru bozarmis, yaptigim sey cabuk eksirmis, tabii yaptigim seyin miktarina gore degisirmis ama ben cok alistirmamaliymisim kendimi..... Bir cay kasigi - turk cay kasigi olcusu ile!!!

Kasikla dokulecek kivamda akici bir hamur oluyor, booooool unlu yuzeye dokulup tek tek topak yapiliyor, sonra el ile biraz duzlestirip icine bir dolu kasik harc koyulup, agzi buzulup yavasca aciliyor. hamur coook yumusak oldugu icin cabuk aciliyor ama patlatmamak lazim! Suraçet'in ozel oklavasi var, el oklavasi diyelim, boyle bir karis boyunda kalin silindir birsey, avuc ici ile yuvarlanacak kadar, ben oklava ile yaptim cok kolay olmadi ama oldu.

Yagsiz tavada/sacta surekli dondurerek pisiriliyor. Pistikten sonra uzerine yag suruluyor veya surulmuyor. Annem patateslisini seviyor, nisu dedikleri kestirme peynir ve yumurta karisimi ile yapilani var bir de kiymalisi var ki ben ona asigim! Nisu'lusu da guzel ama kiymali pek bir degisik. Boyle eksili yapiliyor, soganlar ayni hinkal da oldugu gibi yavas ateste uzun uzun kavruluyor filan....

Tabii ki yapim asamasini fotograflarken cok zorlandim ama olanla idare etmek zorundayim...yiz...:-)

(Asagida yapimi gorunen kiymali, yukarida resmini koydugum patatesli, buzlukta biraz yamulmus ama sanki yeni yapilmis gibi oluyor isitinca!!!)








4 yorum:

  1. çok tehlikeli, hele ki yanında bir demlik tavşan kanı çayla! üf ki üf..

    YanıtlaSil
  2. Ozleeeeem, cok gusel bisey bu videolu cekim yapip yolliycam sana mutlaka, calisan kadinin muhtesem dostu bunlar.....

    YanıtlaSil
  3. Bunun daha birçok çeşidi var patatesli peynirli ıspanaklı, peynirli patatesli, köy otlarındanda yapılır ısırgan ebegümece karışık isterseniz bunun içinede peynir katabilirsiniz, kıymalısı,minik doğranmış etlisi, patlıcanlısı,gulik diye bir ot var yabani pırasaya benzer,yeşil kabaklı,tatlı kabaklı,işkembeli şekil olarakta farklı yapılabilir ama patateslisi hep yuvarlak olur

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Iskembelisini hic duymamistim:) evde/elde ne varsa onunla yapmislar tabii, iyiki de yapmislar .

      Sil